Inkontinencia szülés után

A babavárás időszaka, ahogyan a pici megfogan és növekedni kezd bennünk, az maga a csoda. Terhesség előtt, alatt és után több helyről is sok hasznos tanácsot kapnak, kaphatnak a kismamák.

A rengeteg pozitív élmény és érzés mellett, sajnos számolni kell néhány kellemetlenebb tünettel is.Nem kell ettől megijedni, ha valamennyire fel van rá készülve a kismama, könnyebbé teheti a kialakult kellemetlenségeket.

Szülés utáni inkontinencia

A jelenség elég gyakorinak mondható. Senki ne gondolja, hogy egyedül van a problémájával. Szülés után köhögés, nevetés, tüsszentés, vagy akár valamely súly emelése közben előfordulhat, hogy távozik néhány csepp vizelet. Még nagyobb a valószínűsége ennek, ha már nem az első babát hozták világra. A terhesség alatt a testben lezajló folyamatok hatására megnövekszik a medencefenék izmaira ható nyomás, szülés során ezek az izmok megnyúlnak, akár be is repedhetnek. Az ily módon meggyengült tartóizmok nem biztos, hogy képesek teljes mértékben megtartani a vizeletet, ha a hólyag nyomás alá kerül, pl. tüsszentéskor. Türelmesnek kell lenni, de ez a fajta stresszinkontinencia csoportjába tartozó tünetegyüttes néhány hét, vagy hónap alatt el is múlhat. Előfordul, hogy tovább tart, de mindenképpen kezelhető.

Megelőzésképpen már a terhesség alatt elkezdhető, hogy edzettebbé váljanak az érintett izmok:

Kegel-torna

Minél többet használod a fenti izmokat, annál erősebbek lesznek. Különösen jó eredményt érhetsz el a speciális medencealapi tornával, melyet dr. Arnold Kegel amerikai szülész-nőgyógyász professzor fejlesztett ki. Rendszeres gyakorlásával megerősödnek a szüléstől meglazult izmok, továbbá javul a helyi vérkeringés, ami felgyorsítja a gyógyulási folyamatot. A vizelet-, netán széklettartási problémák idővel megszűnnek. A biofeedback elnevezésű relaxációs módszerrel vagy elektromos stimulálással fokozható a hatás, ám e tekintetben kérd ki az orvos véleményét is.

  • • Ülj kényelmesen, kissé széttárt térdekkel. Képzeld el, hogy megpróbálod megakadályozni a gázok távozását a belekből. Szorítsd össze a végbél záróizmait, ugyanakkor billentsd felfelé őket. Eközben sem a farizmoknak, sem a lábizmoknak nem szabad mozdulniuk, és érezned kell, ahogy a bőr megfeszül, kissé eltávolodik és felhúzódik a végbéltől. Tartsd meg ezt a helyzetet legalább öt másodpercig, majd fokozatosan lazítsd el az izmokat. Végezz legalább öt lassú, majd ugyanennyi gyors összehúzást. Fontos, hogy utóbbi esetben rögtön lazítsd is el az izmokat.
  • • Képzeld el, hogy pisilsz, és eközben megpróbálod megállítani a vizeletedet. Ugyanazt az izomcsoportot fogod használni, mint az előbb - ám ezt a gyakorlatot nehezebbnek találod majd. Végezz el ebből is öt lassú, majd öt gyors sorozatot.
  • • Idővel be tudod majd azonosítani, hogy hol vannak a medencealap izmai. Szorítsd össze valamennyit, majd egy-két-háromra billentsd fel őket. Törekedj arra, hogy eközben a többi izom mozdulatlan maradjon, és ne tartsd vissza levegőt. A gyakorlat tökéletes kivitelezése némi kitartást igényel, ám a várható eredmény érdekében megéri tökéletesen elsajátítanod.

Ekkor végzed helyesen:

Jó úton jársz, ha azt tapasztalod, hogy a medencealap izmainak összeszorításakor a hasizmok is részt vesznek a mozgásban. Ez a két izomcsoport ugyanis gyakran együtt dolgozik. Naponta minél többször végzed, annál jobb eredményt érhetsz el. Tornázhatsz ülve, állva, hanyatt fekve, telefonálás, e-mailezés, pelenkázás, fürdés közben.

Nem mindegy, mit iszol és eszel:

A koffein, az alkohol, a szénsavas és a citrusfélékből készült italok, valamint a fűszeres ételek kerülendőek, mivel irritálják a hólyagot.

Tedd le a cigarettát!

A dohányzás csökkentése vagy teljes mellőzése jó hatással van a problémára, ugyanis a nikotin közvetlen idegösszehúzó hatást gyakorol a hólyag izmaira. Ráadásul a dohányosok többet köhögnek, így vizeletük is többször elcseppenhet.

Búcsúzz el a plusz kilóktól!

A hólyagra nehezedő súly megterheli a medencét, így inkontinenciát okozhat. Ha túlsúlyos vagy, próbálj megszabadulni legalább felesleged egy részétől.

Ne tartsd vissza!

Ürítsd ki gyakrabban a hólyagodat, hogy ne teljen meg túlságosan, hiszen az egyébként is meggyengült tartóizmaid még tovább lazulhatnak. Ráadásul a pangó vizeletben lévő baktériumok hólyaghurutot is okozhatnak.

Súlyosabb esetben kérje kezelőorvosa tanácsát!

 A műtéti kezeléskor alkalmazott hálókról itt informálódhat:

http://replantmed.hu/termekcsoportok/műtéti-eszközök/implantátumok/nőgyógyászati-hálók

Bana Irén: +3630 508 4252